Povzneste sa nad túžbu poškrabať sa

Narušte cyklus svrbenia a škriabania

Ak svrbenie spojené so psoriázou spôsobuje, že si škriabete zasiahnutú oblasť, už ste mohli zistiť, že aj keď to prináša dočasnú úľavu, škriabanie môže často ešte viac zapáliť kožu a spôsobiť, že lézie budú ešte bolestivejšie, citlivejšie a dokonca popraskanejšie..

To vás môže ešte viac stresovať, čo sa týka psoriázy a zhoršovať jej príznaky. Pomoc máte však po ruke. Cyklus svrbenia a škriabania je známym javom medzi ľuďmi žijúcimi so psoriázou a existuje mnoho krokov, ktoré môžete vykonať na to, aby ste tento cyklus narušili.

Nech máte akékoľvek dôvody na narušenie obvyklého cyklu svrbenia a škriabania, musíte sa zbaviť najprv svrbenia. Môžu vám pomôcť techniky na odvrátenie pozornosti.



Nájdite si náhradné správania

Skúste si uvedomiť, kedy sa škriabete a to, čo u vás spúšťa cyklus svrbenia a škriabania. Veďte si denník a zapisujte si časy a situácie, kedy sa najčastejšie škriabete – zapisujte si, či vás koža skutočne svrbí, alebo či je to len zvyk.

Nech máte akékoľvek dôvody na narušenie obvyklého cyklu svrbenia a škriabania, musíte sa zbaviť najprv svrbenia. Môžu vám pomôcť techniky na odvrátenie pozornosti.

Zapisujte si, čo u vás spúšťa svrbenie – napr. telefonovanie, sledovanie TV – a nájdite si náhradné správanie, aby ste zastavili svrbenie. Možno čarbanie, kreslenie, zapisovanie či odosielanie SMS priateľovi?

Robte to, čo vám pomáha

Kožní lekári v jednej nemocnici učia ľudí so psoriázou techniku zvanú „zmena zvykov“. Začnite používaním denníka, aby ste si zaznamenávali, ako často sa škriabete. Výsledky vás môžu udiviť. Je to obvykle viac, než si myslíte.

Potom, keď sa nabudúce budete chcieť poškriabať, počkajte 10 sekúnd. Môže to vyžadovať istý tréning, ale na konci sa vám to podarí.

Ďalej nahraďte škriabanie novým správaním – napr. zovretím päste na 30 sekúnd. Nutkanie na poškrabanie obvykle za 30 sekúnd prejde. Toto pomôže narušiť cyklus návyku škriabať sa.

Ak máte aj potom stále nutkanie na poškriabanie, zatlačte prstom na zasiahnutú plochu.

Túto techniku nacvičujte každý deň a po čase môžete zbadať, že už tak často nepociťujete nutkanie na poškriabanie. V kombinácii s používaním hydratačných krémov a iných liekov by to malo pomôcť znížiť svrbenie. Ak viete narušiť cyklus svrbenia, nebude v pokušení škriabať sa a zhoršovať si svoj stav.

Chcete vedieť viac?